Kto to jest recepcjonista?

Przeglądając ostatnio Internet natknąłem się na artykuł opisujący kim jest recepcjonista/recepcjonistka. Czy macie podobne odczucie pracując w tym zawodzie? Komentujcie, i dopisujcie swoje spostrzeżenia kim jeszcze jest recepcjonista. Stwórzmy razem listę kto to jest prawdziwy recepcjonista.

Recepcjonista czyli kto?

recepconistaCzęsto praca recepcjonisty jest niedoceniana. Co więcej –niewystarczająco wynagradzana finansowo. A to duży błąd. Pomyślcie sobie ilu jest na tym świecie, prawników, lekarzy, księgowych, psychologów, sportowców itp… Zajmują się oni w zasadzie tylko jedna dziedziną. A taki pracownik recepcji? Co on może robić? Przecież tylko podaje klucze, powiecie. No cóż- rozczaruje Was. Prawda jest inna. Recepcjonista to można powiedzieć ‘wizytówka hotelu’. To na nim spoczywa największa odpowiedzialność za pobyt gości. To on ma największy wkład w ich opinie. Zauważcie, że najczęściej w komentarzach na popularnych portalach opiniotwórczych typu Trip Advisor, na pierwszym miejscu goście opisują obsługę na recepcji,rzadko pracowników innych działów. To recepcja  jest linią pierwszego kontaktu. I to osoba na tym stanowisku ma zawsze najwięcej pracy w hotelu. Jeśli nie wierzycie- spójrzcie poniżej.

Prawdziwy recepcjonista (-ka) to …

  1. pracownik biurowy– zwykle zawalony papierami
  2. informator turystyczny– wie wszystko o mieście
  3. nawigator –potrafi wskazać drogę
  4. księgowy– musi wystawiać faktury terapeuta- czasami pomaga w rozterkach gości
  5. psycholog– dużo rozmawia i często pyta: „ Jak się Pan czuje?”
  6. sprzedawca– bo m.in. dzięki jego pierwszemu wrażeniu hotel się sprzedaje
  7. gawędziarz – oh ilu jest takich gości, którzy chcą sobie uciąć małe pogawędki
  8. informatyk – doskonale wyszkolony w programie hotelowym
  9. sportowiec – stanie na recepcji przez 8-12 godzin wymaga kondycji
  10. klucznik –rozdaje klucze hotelowe bankier – trzyma kase
  11. prezenter– musi umieć się zaprezentować
  12. służący – jest na każde zawołanie gościa
  13. filozof– zadaje dużo pytań
  14. lingwista– musi znać co najmniej 1 język obcy, poza ojczystym
  15. operator– nierzadko kamerki hotelowe są pod jego obserwacją
  16. ochroniarz- zwłaszcza na nocnych zmianach, kiedy to on jest strażnikiem hotelu
  17. ksiądz– zdarza się, że musi dochować tajemnic gości
  18. sprzątaczka – miejsce pracy musi być poukładane i czyste
  19. biznesmen– zawsze chodzi w garniturze
  20. ADHdowiec– często robi kilka rzeczy naraz
  21. telefonista– często rozmawia przez telefon
  22. tłumacz– często musi tłumaczyć pewne rzeczy
  23. pisarz– czasami pisze długie listy dla gości
  24. organizator eventów– a to jakiś gość ma urodziny, rocznicę ślubu itp.
  25. lekarz– czasami musi udzielić pierwszej pomocy
  26. administrator baz danych– wprowadza dane gości do systemu i na bieżąco aktualizuje
  27. adwokat– czasami musi stać na czele prawa hotelowego
  28. bufetowy- jeśli recepcja jest połączona z bufetem (często spotykane za granicą)
  29. mówca– dużo opowiada gościom o hotelu podczas check-in’u
  30. kontroler– sprawdza rezerwacje
  31. licytator– często licytuje się z gośćmi o cenę pokoju :p
  32. statystyk – np. przygotowuje prognozę śniadań na kolejny miesiąć, raporty pokoi itp.
  33. pracownik poczty– przygotowuje korespondencje

Widzicie tą interdyscyplinarnosć? Ten kto myśli, że praca recepcjonisty to pestka- niech przeczyta listę raz jeszcze i się zastanowi!  🙂

Źródło: Nie ma to jak w hotelu!

1 Komentarz:

  1. Moi Drodzy,
    w niewielkich hotelach recepcjoniści częstokroć podają, ba, samodzielnie przygotowują bogate i pięknie udekorowane śniadania dla Gości. Czasem trzeba też przygotować i podać gorącą kolację na ciepło – bo inaczej Gość umrze w jakieś święto z głodu, bo sklepy zamknięte. Czyli śmiało można rzec, że w takim przypadku są również kucharzami, kelnerami, tu zaś mowa była jedynie o bufetowych. Nie jestem za to pewna, czy ich praca jest doceniana przez Gości, którzy kelnerce w kawiarni za podane samej kawy zostawiają napiwek, a w takiej małej recepcji po kilkudniowym pobycie już niekoniecznie… Pozdrawiam recepcje wszystkich małych hoteli gdzie nie ma tzw. procedur (w hotelach sieciowych zmieniają recepcjonistę w rutyniarza), a gdzie liczy się wszechstronność i elastyczna kreatywność. Małe jest Piękne !

Dodaj komentarz